Lekárstvo


Antibiotiká, ktoré spôsobujú C. ťažké kolitídy?

Aj keď antibiotiká klindamycín (Cleocin.) je široko uznávaný ako spôsobujúce C. ťažké kolitídy, veľa bežne predpisovaných antibiotík tiež spôsobiť kolitída. Príklady antibiotík, ktoré často spôsobujú C. difficile patrí:

* ampicilín,

* amoxicilín, a

* cefalosporíny [ako cephalexin (Keflex.)].

Antibiotiká, ktorá občas spôsobí C. difficile patrí:

* penicilín,

* erytromycín,

* trimetoprim, a
* chinolóny, ako je ciprofloxacín (Cyprus).

Antibiotiká, ktorá zriedkavo ak niekedy spôsobiť C. difficile patrí:

* tetracyklín,

* metronidazol (Flagyl),

* vankomycínu (Vancocin), a

* aminoglykozidy [ako je gentamicín (Garamycin)].

Vlastne, metronidazol a vankomycínu sú dve antibiotiká, ktoré sa používajú na liečbu C. ťažké kolitídy; však, existujú ojedinelé správy o C. difficile vyskytujúce sa niekoľko dní po ukončení metronidazol.

Kým väčšina C. difficile v USA je spôsobené antibiotikami, C. difficile tiež môže dôjsť u pacientov bez expozície voči antibiotikám. Napríklad, U pacientov s ulcerózna kolitída a Crohnova choroba je známe, že rozvoj C. ťažké kolitída bez expozície voči antibiotikám.

Pretože veľa antibiotík môže spôsobiť C. ťažké infekcie, všetky antibiotiká by sa mali použiť obozretne. Self-administrácia alebo pomocou antibiotík bez presnej diagnózy alebo riadneho dôvodu by sa malo zabrániť. Na druhej strane, prínosy riadne predpísaných antibiotík zo správnych dôvodov obvykle ďaleko preváži riziko vzniku C. ťažké kolitídy.

Antibiotiká môžu niekedy spôsobiť hnačku, ktorý nie je vzhľadom k C. ťažké infekcie. Dôvodom hnačky nie je jasné. Praktický dôsledok je, že nie všetci hnačka spojená s antibiotikami by sa malo považovať za dôsledok C. difficile a v podobnom.